Vraag:
Is het toegestaan een cadeau te accepteren van een persoon die zijn geld heeft verdiend met haraam (doormiddel van gokken bijvoorbeeld of rente, verzekeringscontracten, of de verkoop van alcoholische dranken)? En is het toegestaan voor zijn familie om zijn geld dat hij aan hen uitgeeft te accepteren wat hij heeft verdiend met haraam?
Antwoord
Haraam bestaat uit een aantal soorten:
Haraam vanwege zijn aard zoals alcohol (chamr). Het is niet toegestaan dit als cadeau te accepteren omdat het verboden is voor de eigenaar van chamr en voor degene aan wie het gegeven is. De Profeet (saw) heeft gezegd:
โChamr is opzichzelf verboden gewordenโ (Nisaaโie)
Haraam inzake het recht van de mens zoals het gestolene of uitgebuitene. Dit is haraam vanwege het feit dat het gestolen of uitgebuit is en het is niet toegestaan om dit als cadeau te ontvangen. Het is dus zowel haraam op degene die het zich eigen heeft gemaakt, alsmede voor degene die het als een geschenk ontvangt. Dit is omdat dit geld het recht is van zijn eigenaar en wanneer dit gevonden wordt, dient dit teruggegeven te worden aan zijn eigenaar. De bewijzen hiervoor zijn als volgt:
ยซุฅูุฐูุง ุณูุฑููู ู ููู ุงูุฑููุฌููู ู ูุชูุงุนูุ ุฃููู ุถูุงุนู ูููู ู ูุชูุงุนูุ ููููุฌูุฏููู ุจูููุฏู ุฑูุฌููู ุจูุนูููููููุ ูููููู ุฃูุญูููู ุจูููุ ููููุฑูุฌูุนู ุงููู ูุดูุชูุฑูู ุนูููู ุงููุจูุงุฆูุนู ุจูุงูุซููู ูููยป
Ahmad heeft overgeleverd van Samoera: โDe Profeet (saw) heeft gezegd:โIndien van een man bezit is gestolen, of is kwijtgeraakt en hij dit daarna met zijn ogen ziet bij een (ander) persoon, dan heeft hij er meer recht op en dient de koper terug te gaan naar de verkoper voor (de terugebetaling van) de prijs.โโ
Dit is aldus een tekst aangaande dat gestolen bezit teruggegeven dient te worden aan zijn eigenaar.
Haraam vanwege niet legitieme handelingen zoals bezit verkregen via rente of gokken. Dit is enkel haraam voor degene die het heeft verdiend en niet voor degene die dit op een halal wijze verkregen heeft van de eigenaar van riba of gokwinst. Dit is net zoals je de rentenemer spullen verkoopt en zijn geld van hem accepteert of de vrouw van de rentenemer geld van hem ontvangt, of dat de rentenemer รฉรฉn van zijn familieleden een cadeau geeft, en dergelijke van de toegestane handelingen. Dit is omdat de zonde (ithm) van dit bezit valt op de rentenemer en niet op de ontvanger van een kostprijs, betaling, of cadeau. Dit is omdat de haraam niet gerelateerd is aan twee aansprakelijken in dit geval. De bewijzen hiervoor zijn als volgt:
1.Allah (swt) zegt:
ููููุง ุชูููุณูุจู ููููู ููููุณู ุฅููููุง ุนูููููููุง ููููุง ุชูุฒูุฑู ููุงุฒูุฑูุฉู ููุฒูุฑู ุฃูุฎูุฑูู
โEn wat een iedere persoon (slecht) doet, zal op hem zelf zijn. En geen drager van lasten zal een ander zijn lasten dragen.(VBK Al Anโaam, vers 164)
2.Dat de Profeet (saw) handelde met de Joden van Mediena wetende dat het leeuwendeel van hun geld verdiend is aan rente want Allah (swt) zegt:
ููุจูุธูููู ู ู ููู ุงูููุฐูููู ููุงุฏููุง ุญูุฑููู ูููุง ุนูููููููู ู ุทููููุจูุงุชู ุฃูุญููููุชู ููููู ู ููุจูุตูุฏููููู ู ุนููู ุณูุจูููู ุงูููููู ููุซููุฑูุง* ููุฃูุฎูุฐูููู ู ุงูุฑููุจูุง ููููุฏู ูููููุง ุนููููู ููุฃูููููููู ู ุฃูู ูููุงูู ุงููููุงุณู ุจูุงููุจูุงุทููู
โWegens de boosheid van hen, die Joodsgezind zijn, hebben wij hun goede dingen verboden, die hun vroeger veroorloofd waren. En omdat zij menigeen van Allahโs weg uitsluiten en rente hebben gedreven, wat hun verboden wasโ(VBK soera An Nisaa, vers 60)
Hij nam dus cadeauโs aan van hen zoals overgeleverd door Ibn โAbbaas: โDat รฉรฉn vrouw van de Joden een vergiftigde schaap als cadeau gaf aan de Boodschapper van Allah (saw). De Profeet (saw) liet daarop iemand naar haar sturen en zei:
ยซู ูุง ุญูู ููููู ุนูููู ู ูุง ุตูููุนูุชูุยป
โWat heeft jou ertoe gebracht te doen wat je hebt gedaan?โZij zei daarop: โIk wilde (het) graag, (omdat) indien jij echt een profeet zou zijn, dan zou Allah het voor je onthullen, en indien je geen profeet zou zijn, dan had ik de mensen van je verlost.โ
3.Het is overgeleverd dat een aantal Sahaba en Taabiโien het geschenk van de rentenemer hebben toegestaan:
a.Er kwam een man bij Ibn Masโoed en zei: โIk heb een buur die rente eet, en hij blijft mij maar uitnodigen.โ Hij zei: โDe genieting ervan is voor jou en de zonde ervan is voor hemโ (Abdoe Ar Razzaaq As Sanโaanie in zijn Moesnaf)
b.Al Hassan werd gevraagd: โMag van het voedsel van de verkwister (sayyaarif) worden gegeten?โ Hij zei daarop: โAllah (swt) heeft jullie reeds geinformeerd dat de Joden en Christenen rente eten, en Hij (swt) heeft hun voedsel wettig gemaakt.โ (Abdoe Ar Razzaaq As Sanโaanie in zijn Moesnaf)
c.Mansoer heeft gezegd: โIk zei tegen Ibrahiem: โIk kwam vragend (om werk) bij een werkgever, hij heeft mij aangenomen en betaald. Hij zei: โNeem (het)โ. Ik zei: โHij is een rentenemerโ. Hij zei: โNeem (het) zolang je hem niet beveelt (rente te nemen) of helpt (in deze rente)โ. (Abdoe Ar Razzaaq As Sanโaanie in zijn Moesnaf over โOemar)
4.Ondanks dit alles, is het beter om niet te handelen met de mensen die haraam geld hebben afkomstig van rente. Er zou dus niet aan hen verkocht moeten worden en geen geschenken van hen geaccepteerd moeten worden uit godsvruchtigheid (warโ) opdat de verkoper geen vies geld van rente ontvangt voor zijn spullen. Hun geschenken zouden tevens niet geaccepteerd moeten worden opdat hun geld niet afkomstig is van rentegeld. Een moslim zou dus ver weg moeten blijven van al hetgeen niet zuiver of helder is. Zo ook namen de Sahaba afstand van zaken die vrijgelaten waren (moebaah) uit angst om dicht bij de haraam te komen. Er is overgeleverd dat hij zei:
ยซููุง ููุจูููุบู ุงูุนูุจูุฏู ุฃููู ููููููู ู ููู ุงูู ูุชููููููู ุญูุชููู ููุฏูุนู ู ูุง ููุง ุจูุฃูุณู ุจููู ุญูุฐูุฑูุง ููู ูุง ุจููู ุงูุจูุฃูุณูยป
โDe dienaar zal niet tot de godsvrezenden behoren totdat hij hetgeen laat waar niets mis mee is (maa la baโsa bihi) uit angst dat er iets mis mee isโ(Overgeleverd door At Tirmidhi)
De samenvatting van dit alles is dat het toegestaan is te verkopen aan degenen die handelen met rente met een bank en dergelijke. En het is toegestaan zijn geschenken te accepteren. Echter, het beste is niet aan hem te verkopen en geen geschenken van hem te accepteren.
4 Safar 1434 H
07/12/2012 M
http://www.hizb-ut-tahrir.info/info/index.php/contents/entry_25457