Schijnproces tegen Wilders is een politiek proces tegen de moslimgemeenschap

De strafzaak tegen Geert Wilders is vandaag begonnen om zijn “minder Marokkanen”-uitspraak die hij heeft gedaan in 2014. Zijn verweer tegen deze strafzaak is dat het een politiek proces is dat niet thuishoort in de rechtbank maar in de Tweede Kamer. Hij kreeg ook opvallend veel bijval van anderen die het niet eens zijn met zijn uitspraken maar wel dezelfde mening zijn toegedaan, dat dit een schijnproces is dat elders uitgevochten moet worden. En dat dit een politiek proces is. Het is inderdaad een politiek proces, maar niet om de redenen die doorgaans aangehaald worden door Wilders en gelijkgezinden.

Het politieke proces namelijk, begon vele jaren eerder, toen hij in 2010 voor de rechter stond en vervolgd werd voor onder andere de uitspraak: “De kern van het probleem is de fascistische islam, de zieke ideologie van Allah en Mohammed zoals neergelegd in de islamitische Mein Kampf: de Koran.” Hij werd hiervoor vrijgesproken en in de bewoordingen van de rechter “Wij vinden dat deze citaten toelaatbaar zijn vanwege de context van het maatschappelijk debat waaraan u als politicus hebt deelgenomen.” Duidelijkere taal dan dit kan men zich niet inbeelden. Het was een politiek proces dat zijn invloed liet gelden.

Het politieke proces echter, was niet tegen hem gericht, maar tegen de moslimgemeenschap. De ideeën, de overtuigingen die de moslims dragen werden beschimpt en de heiligdommen die zij hoogachten werden op de hak genomen. Er werd middels het rechtssysteem een duidelijk en glashelder politiek signaal afgegeven dat de strijd van het dominante seculiere gedachtegoed tegen Islam in alle hevigheid voortgezet zal worden. Dit is allemaal in lijn met het assimilatiebeleid om de ideeën van Islam aan te vallen, te demoniseren en te elimineren uit de samenleving.

Dit keer zou het niet gaan om de ideeën en overtuigingen van een groep, maar om de afkomst van de groep. Wilders legde tijdens een PVV-bijeenkomst in een Haags café aan de menigte het volgende voor: “Ik vraag aan jullie, willen jullie in deze stad en Nederland meer of minder Marokkanen?” De aanwezigen reageerden hier massaal op met “minder, minder”, waarop hij zei: “dan gaan we dat regelen.”

Ook dit keer is het een politiek proces en ook dit keer is het niet gericht tot Wilders zoals velen dit willen doen voorkomen, maar gericht tot de moslimgemeenschap. Als we uitgaan van het gunstigste geval dat Wilders de rechtszaak verliest, wat is dan het signaal dat wordt afgegeven? Dat de Marokkanen niet over een kam geschoren mogen worden en dat het beledigen van een groep strafbaar is? Is dit niet meer dan normaal? Dit kan men toch niet zien als een “zege” daar het tegenovergestelde regelrecht indruist tegen alle principes van beschaafdheid en redelijkheid. Maar daarnaast is het ook te simplistisch om een eventuele straf te beperken tot het nu en enkel de groep Marokkanen. Zeker als men de realiteit van deze groep Marokkanen in perspectief plaatst, als onderdeel van de moslimgemeenschap en in deze hoedanigheid de eerdere uitspraak van de rechter over Islam in acht neemt.

Waar het dan op neerkomt is dat men enerzijds opkomt voor de achtergrond van een groep maar anderzijds de ideeën, overtuigingen en maatstaven van dezelfde groep kleineert en aanvalt. Wat men hiermee feitelijk doet is dat men tracht, het Marokkaan zijn, te scheiden van diens Islamitische identiteit. Met andere woorden: “Je bent welkom zolang je jouw Islam aanpast aan het seculiere gedachtegoed.” Dit is exact het politieke proces van het seculariseren van de moslimgemeenschap.

Okay Pala

Mediavertegenwoordiger van Hizb ut Tahrir Nederland

Deel op social media