Hizb ut Tahrir Nederland

Het antwoord op de vraag: Kan Imaan vergroten en verkleinen?

Aan Al-Waathiq BiNasrullah

Vraag:: As-Salaamu Alaikum Wa Rahmatullah Wa Barakaatuhu, ik zou graag een antwoord op mijn volgende vraag willen: ‘Kan Imaan vergroten of verkleinen?’ En ik zou er graag de volgende vraag aan willen toevoegen: ‘Kan Imaan verschillen tussen de ene persoon en de ander?’

Antwoord:Wa Alaikum us Salaam Wa Rahmatullah Wa Barakaatuhu

1. Imaan is Tasdeeq Al-Jaazim (rotsvaste overtuiging) dat overeenkomt met de realiteit en ontstaat uit bewijsvoering. Tasdeeq Al-Jaazim houdt in de definitieve overtuiging (Qanaa’ah Al-Qaati’ah) welke geen twijfel of mogelijkheid tot twijfel mag bevatten. Dit is de taalkundige betekenis van Imaan te weten At-Tasdeeq Al-Jaazim. Overeenkomstig met de realiteit houdt in dat de waargenomen realiteit het moet bevestigen en niet er tegenin kan gaan. En om het Tasdeeq Jaazim te laten zijn en dat het definitief bewijs wat betreft de juistheid is, betekent dat de bewijsvoering (Daleel) komt van ofwel:

Aqliy (rationeel)wat betekent dat het een gevolg is van een verstandelijke studie van de waargenomen realiteit zoals het bestuderen van het geschapene om zodoende de conclusie te trekken dat Allah (swt) de Schepper hiervan is. Of door het bestuderen van het geopenbaarde woord van Allah (swt), Al Qoer’aan Al Kariem, om erachter te komen dat dit het woord van Allah (swt) is en niet het woord van mensen en om te concluderen dat degene (Mohammed saw) die gekomen is met het woord van Allah (swt) dus de Boodschapper van Allah is. Of het komt van:

Naqliy (overgeleverd):wat betekent dat het een zekere overlevering is van Allah (swt) in Zijn Kitaab Al Kariem of van Zijn Boodschapper (saw) in zijn Ahaadieth die Mutawaatir overgeleverd zijn wat zaken bevat als het hebben van Imaan (geloof) in het ongeziene, engelen, voorheen geopenbaarde boeken, voorgaande Profeten, de dag van wederopstanding en de Qadar, het goede en het slechte.

Allah (swt) zegt:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا

“O gij die gelooft, gelooft in Allah en Zijn boodschapper en in het Boek dat Hij Zijn boodschapper heeft geopenbaard, en in het Boek, dat Hij voordien openbaarde. En wie Allah en Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn boodschappers en de laatste Dag verwerpt, is waarlijk ver afgedwaald.”(VBK Soera An-Nisa 4, ayah 136)

ويقول صلوات الله وسلامه عليه في حديث مسلم عن عبد الله بن عمر قال حَدَّثَنِي أَبِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ، إِذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ، شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعَرِ… وقَالَ: يَا مُحَمَّدُ… فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْإِيمَانِ، قَالَ: «أَنْ تُؤْمِنَ بِاللهِ، وَمَلَائِكَتِهِ، وَكُتُبِهِ، وَرُسُلِهِ، وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ»… ثُمَّ قَالَ لِي: «يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنِ السَّائِلُ؟» قُلْتُ: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، قَالَ: «فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ».

En de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd in een hadith van Muslim van ‘Abdullah Ibn ‘Umar die zei: Mijn vader ‘Umar Ibn Al-Khattaab heeft gezegd: “Op een dag zaten we met de Boodschapper van Allah (saw) en er verscheen voor ons een man gekleed in extreem witte kleren en met heel zwart haar. Hij vroeg toen: “Oh Mohammed, informeer me over Imaan.” Hij (saw) antwoordde: “Het is dat jij gelooft in Allah en Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn Boodschappers en in de Laatste Dag en in Qadr, zowel in zijn goede als slechte aspecten.” Toen vroeg hij (saw) aan me: “Oh ‘Umar, weet jij wie de vraagsteller was?” Ik antwoordde: “Allah en Zijn Boodschapper weten beter.” Hij (saw) zei: “Dat was Djibril. Hij kwam om jou de Dien te onderwijzen.”

2. Dit is Imaan (rotsvaste overtuiging) en in deze betekenis is het het tegenovergestelde van Koefr (ongeloof) en de niet-gelovige is zeker een Kaafir (ongelovige) en er bestaat niet zoiets als een half gelovige of half ongelovige. Allah (swt) zegt in relatie tot het contrast tussen Imaan en Koefr (geloof en ongeloof):

إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا

“Waarlijk, Allah acht het niet beneden zich, een mug of iets nog kleiner als gelijkenis te stellen. Zij die geloven weten, dat dit de Waarheid van hun Heer is, terwijl degenen, die niet geloven, zeggen: “Wat bedoelt Allah met zulk een voorbeeld?”(VBK Soera Al-Baqarah 2, ayah 26)

En Hij (swt) zegt:

إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

“Waarlijk, degenen die het ongeloof hebben aanvaard in ruil voor het geloof, kunnen Allah niets aandoen; hen wacht een pijnlijke straf”.(VBK Soera Al-Imraan 3, ayah 177)

En Hij (swt) zegt:

وَلَكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آَمَنَ وَمِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ

“Maar zij twistten, daar sommigen hunner geloofden en anderen verwierpen”.(VBK Soera Al-Baqarah 2, ayah 253)

En er zijn veel meer Ayat die het contrast aangeven tussen Imaan en Koefr.

3. Imaan volgens deze betekenis wat we gedefinieerd hebben als At-Tasdeeq Al-Jaazim (rotsvaste overtuiging overeenkomstig met de realiteit op basis van bewijsvoering) stijgt of daalt niet want het is Tasdeeq Jaazim (rotsvaste overtuiging) en dit kan niet bestaan behalve volledig. Dus er is geen 90% Imaan wat vervolgens stijgt tot 95% of 100% en hierna weer daalt tot 95% of 90%.

4. Om een helder beeld te krijgen: het stijgen (ziyaadah) en dalen (nuqsaan) zijn van de Alfaazh Al-Mushtarakah (woordelijke uitdrukkingen die meerdere betekenissen kunnen hebben), met de betekenis van een minimale stijging of minimale daling wat betreft grootte en omvang en met de betekenis van kracht en zwakheid. Het is de Qareenah (indicator) die specificeert welke mening bedoeld wordt en daardoor is stijging en daling gerelateerd aan Imaan in feite kracht en zwakte omdat het niet correct is om het minimale stijgen en dalen te koppelen aan Tasdeeq al-Jaazim (rotsvast geloof).

En op basis hiervan begrijpen we de volgende aya:

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

“Degene tegen wie de mensen zeiden: “De volkeren hebben zich tegen u verzameld, vreest hen daarom,” vermeerderde dit hun geloof en zij antwoordden: “Allah is ons genoeg en Hij is een uitstekende Beschermer.”(VBK Al-Imraan 3, ayah 173)

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آَيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

“Ware gelovigen zijn slechts degenen wier hart vol vrees klopt, wanneer de naam van Allah wordt genoemd en wanneer Zijn tekenen hun worden voorgelezen, doet dit hen in geloof toenemen en op hun Heer vertrouwen”.(VBK Soera Al-An’faal 8, ayah 2)

وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا

“En toen de gelovigen de scharen zagen, zeiden zij: “Dit is wat Allah en Zijn boodschapper ons beloofden; en Allah en Zijn boodschapper spraken de waarheid.” En dit vermeerderde slechts hun geloof en deed hun onderwerping toenemen”.(VBK Soera Al-Ahzaab 33, ayah 22)

Dit betekent dat het geloof van de gelovigen kan versterken en intensiveren ten gevolg van wat Allah (swt) uitlegt in bovenstaande Ayat. Dat houdt in dat geloof vergroot en verkleint (in omvang) door middel van handelingen van gehoorzaamheid, volledige toewijding aan de Sharia’h regelgeving, het vrezen van Allah (swt) en het verrichten van de Jihaad volgens Zijn (swt) Weg. Dit komt allemaal omdat het geloof volgens de definitie die we gegeven hebben (At-Tasdeeq Al-Jaazim, de realiteit bevestigend middels bewijsvoering) niet te koppelen valt aan minimale stijging of daling. Anders kan dit niet Jaazim (rotsvast) zijn en zou het veranderen naar twijfel en onzekerheid dus ongeloof. Het moet gezegd worden dat wanneer Imaan genoemd wordt zonder Qaraa’in (indicatoren), het bovenstaande (omvang) bedoeld wordt en als het anders bedoeld wordt dan is het de Qareenah die deze bedoeling duidelijk maakt.

In een bepaald geval bijvoorbeeld betekent ‘Imaan’ de gebeden en dit was geopenbaard nadat de moslims de richting veranderden van hun Qiblah (gebedsrichting).

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ

“En zo hebben Wij u tot een verheven volk gemaakt, opdat gij getuige zult zijn tegenover de mensen en de Gezant zij een getuige tegenover u. Wij bepaalden de Qiblah, die gij volgdet slechts, opdat Wij hem, die de gezant van Allah volgt, onderscheiden van degene die hem de rug toekeert. En dit is inderdaad zeer moeilijk, behalve voor hen, die Allah heeft geleid. En Allah zal u uw geloof (imaan) niet doen verliezen; voorzeker, Allah is Liefderijk en Genadevol jegens de mensen”.(VBK Soera Al-Baqarah 2, ayah 143)

Dit was om de moslims gerust te stellen dat de gebeden die zij voorheen deden in de richting van de eerste Qiblah geaccepteerd waren en zij hiervoor beloond zouden worden.

En het is tevens uitgelegd in een Hadith van de Boodschapper van Allah (saw) geëxtraheerd door An-Nisaa’i end overgeleverd door Aboe Hurairah die zei: De Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ شُعْبَةً، أَفْضَلُهَا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَوْضَعُهَا إِمَاطَةُ الْأَذَى عَنِ الطَّرِيقِ

“De Imaan is zeventig en een aantal delen, de beste is Laa Illahah Illallah en de minste is het verwijderen van een obstakel van de weg.”

En we weten dat het niet verwijderen van een obstakel van de weg de persoon geen ongelovige maakt, waardoor de Imaan in de Hadeeth de handelingen van gehoorzaamheid in zijn algemeenheid zijn. We vragen Hem (swt) om onze harten te vormen naar volle tevredenheid met Imaan en dat we handelen naar de Ahkam van Islam in onze woorden en daden en dat Allah (swt) ons dezelfde rank doet geven als de Profeten, waarachtigen, martelaren en oprechten. En wat een goed gezelschap zijn zij.

Jullie broeder, Ata Bin Khalil Abu Al-Rashtah18 Shaban 1434 AH 27 Juni 2013 CE

De link naar het antwoord op de Facebook pagina van de sjeikh:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=180581628776589

Deel op social media

De officiële meningen van Hizb ut Tahrir zijn die welke zijn opgenomen in verklaringen in naam van de verschillende provinciale bureaus (Wilajaat), de verschillende media bureaus van Hizb ut Tahrir, en de verklaringen van de officiële woordvoerders en media vertegenwoordigers van Hizb ut Tahrir. Enige andere verklaring, zelfs als deze gepubliceerd is op officiële websites of in magazines, is de mening van de auteurs van de artikelen en niet de van Hizb ut Tahrir. Toestemming is gegeven om alles wat gepubliceerd is door Hizb ut Tahrir of de websites van Hizb ut Tahrir te kopiëren, citeren of publiceren, op voorwaarde dat het citaat trouw blijft aan de betekenis, zonder selectieve citaten welke de betekenis vervormen of welke een onjuiste interpretatie portretteren, en op voorwaarde dat het citaat wordt toegeschreven aan de bron.

Hizb ut Tahrir | Nederland