Hizb ut Tahrir Nederland

Stemmen binnen het seculiere systeem leidt tot assimilatie

Steeds vaker roepen imams, raden en religieuze leiders moslims op om massaal te stemmen en deel te nemen aan het politieke spel van een seculier systeem. Een systeem dat van oorsprong en in essentie Islam bestrijdt, marginaliseert en probeert te reduceren tot iets dat enkel thuishoort in de moskee of de huiskamer. 

Het secularisme is geen neutraal kader, maar een ideologie die wereldwijd met geweld aan de moslims is opgelegd. De rampzalige situatie waarin de oemma zich bevindt, is grotendeels te herleiden tot deze seculiere fundamenten waarop de moslimlanden zijn gebouwd. Deze structuren hebben geleid tot achteruitgang, vernedering en vervreemding van Islam. Gaza is hiervan het meest pijnlijke voorbeeld: twee miljard moslims kijken toe, terwijl regimes trouw blijven aan westerse agenda’s, hun eigen belangen en de bescherming van het seculiere fundament. 

Het feit dat zelfs fiqh- en fatwa-raden in sommige gevallen een “toestemming” hebben gegeven voor deelname is veelzeggend, aangezien voor iets wat duidelijk halal is geen fatwa nodig is. Dit komt omdat het oordeel in essentie haram is, de afwijking is de toestemming. Het is daarom oneerlijk om die afwijking te presenteren als een absolute toestemming, zonder kritische reflectie of erkenning dat men hier fout kan zitten. Een kwestie die in oorsprong absoluut haram is, naar halal optillen, is een uiterst riskante stap. 

Maar sommige imams presenteren de deelname aan het seculiere systeem middels stemmen simpelweg als halal zonder enige kritische noot te plaatsen. Dit is misleidend. Ook wordt het gepresenteerd als iets dat vooruitstrevend zou zijn en in het belang van de moslimgemeenschap in Nederland. Het tegenovergestelde is waar. Deelname aan dit systeem leidt onvermijdelijk tot assimilatie en verlies van identiteit. Door te participeren verschuift de focus van gehoorzaamheid aan de wetgeving van Islam naar pragmatisme en compromissen. Men klampt zich vast aan dezelfde bron die de ondergang van de islamitische beschaving heeft betekend: het secularisme. Hoe kan men verwachten dat deelname aan dit fundament ooit tot eer of vooruitgang leidt? 

De concessies die men doet zijn geen tekenen van vooruitgang maar van onderwerping. Wanneer moslims hun blik beperken tot tijdelijke oplossingen binnen het seculiere kader, reduceren zij zichzelf tot een gemeenschap die zich tevredenstelt met kruimels. Het werkelijke probleem is het ontbreken van een groter doel. Er is geen visie om het secularisme dat de moslimwereld in zijn greep houdt te vervangen door Islam. Zolang dit ontbreekt, blijft men steken in pragmatisme en oppervlakkige aanpassingen die geen wezenlijke verandering brengen. 

Daarom is de oproep tot stemmen des te problematischer. Het leidt moslims ertoe hun ambitie te verkleinen tot tijdelijke belangen, terwijl hun ware opdracht veel groter is. Het gaat om het herstellen van Islam in haar totaliteit en het werken aan de terugkeer van een islamitisch systeem dat de oemma zal verheffen en haar plaats in de wereld zal herstellen. 

Wie dit grotere doel uit het oog verliest en zich vastklampt aan het tijdelijke, zal onvermijdelijk verdrinken in aanpassing en zijn identiteit zal aangetast worden. Terwijl de werkelijke missie van de moslims zou moeten zijn om secularisme te vervangen door Islam en niet door zich in te laten met secularisme. 

Wij zeggen dit niet uit vijandschap, maar als een welgemeend advies. Omdat wij geven om de moslims en bezorgd zijn om de toekomst van de komende generaties. Daarbij moet eerlijk gevraagd worden: hebben de fatwa-raden en geleerden die toestemming gaven zich ooit even krachtig uitgesproken tegen secularisme en zich ingezet om dit te vervangen met Islam? Want zolang dat ontbreekt, blijft hun oordeel eenzijdig en problematisch. 

Het ware belang ligt niet in erkenning binnen het secularisme, maar in vasthouden aan de principes van Islam en werken voor de bevrijding van de oemma uit dit opgelegde systeem, door het te vervangen met het systeem van Islam. Alleen wie dit grotere doel omarmt, werkt werkelijk aan de toekomst en verheffing van de moslims.

Okay Pala Mediavertegenwoordiger Hizb ut Tahrir Nederland

Deel op social media

De officiële meningen van Hizb ut Tahrir zijn die welke zijn opgenomen in verklaringen in naam van de verschillende provinciale bureaus (Wilajaat), de verschillende media bureaus van Hizb ut Tahrir, en de verklaringen van de officiële woordvoerders en media vertegenwoordigers van Hizb ut Tahrir. Enige andere verklaring, zelfs als deze gepubliceerd is op officiële websites of in magazines, is de mening van de auteurs van de artikelen en niet de van Hizb ut Tahrir. Toestemming is gegeven om alles wat gepubliceerd is door Hizb ut Tahrir of de websites van Hizb ut Tahrir te kopiëren, citeren of publiceren, op voorwaarde dat het citaat trouw blijft aan de betekenis, zonder selectieve citaten welke de betekenis vervormen of welke een onjuiste interpretatie portretteren, en op voorwaarde dat het citaat wordt toegeschreven aan de bron.

Hizb ut Tahrir | Nederland