TwitterFacebookGoogle+    A+A  A-                                                                                                                                                                                                                        Contact - Links - Persmap      

Menu

Nieuws en Commentaar

Frans manifest tegen antisemitisme is een manifest tegen Islam en de moslims

Centraal 
Media Bureau

   
H. 11 Sja'baan 1439 Nummer: M1439
M. 27-04-2018


Nieuws en Commentaar

Nieuws: 

Een manifest welke oproept tot urgente acties, tegen de opkomende golf van antisemitisme in Frankrijk, werd gepubliceerd door de Franse krant Le Parisien. Geschreven door medeoprichter van Charlie Hebdo, Philippe Val en ondertekend door invloedrijke personen, zoals de voormalige president Nicolas Sarkozy, voormalig premier Manuel Valls en acteur Gerard Depardieu. Het document belicht een recentelijke stortvloed van gewelddadige antisemitische aanvallen. “Antisemitisme is niet slechts een joodse aangelegenheid, het gaat iedereen aan”, vermeldt de brief waarin vervolgens wordt gezegd: “in onze recente geschiedenis, zijn elf Joden geliquideerd – waarvan sommigen gemarteld – door radicale islamisten, simpelweg omdat zij Joods waren.” (Bron: euronews)

Commentaar: 

De Franse elite van onder de intellectuelen en prominente figuren, hebben een manifest geschreven en ondertekend, waarin verklaard wordt dat Joden het slachtoffer zijn van antisemitisme. Hierin staat dat antisemitisme aangewakkerd wordt door Islam en de moslims, en dat de islamitische teksten die oproepen tot geweld tegen Joden, christenen en andere niet-moslims, geëvalueerd moeten worden door islamitische theologen die deze vervolgens als ouderwets dienen te duiden.

Dit manifest verscheen als reactie op de moord van een 85-jarige Joodse vrouw, genaamd Mireille Knoll. Alhoewel de motieven van de daders niet duidelijk waren, deden er vanaf het begin van deze zaak al speculaties de ronde, dat het om een antisemitisch haatdelict ging. Een overlevende van de Holocaust, vermoord door moslimmannen die een aantal Arabische leuzen scandeerden, kon voor hen slechts één ding betekenen: antisemitisme.

Daarnaast werd er een massale mars georganiseerd door het CRIF, een Joodse koepelorganisatie, bestaande uit Joodse verenigingen, om te protesteren tegen deze moord. Niemand minder dan premier Edouard Philippe, naast andere prominente figuren, namen deel aan deze “Witte Mars”. Emmanuel Macron, president van Frankrijk, woonde zelfs de begrafenis bij. Deze zaak evolueerde hierdoor naar een nationaal paradigma, in de vorm van een antisemitisch haatdelict, aangewakkerd door moslims met islamitische motieven.

Zelfs als we ervan uit zouden gaan dat de motieven van deze mannen werden gevoed vanuit antisemitisme, dan nog zou deze misdaad behandeld en beoordeeld moeten worden als een individuele daad. Niet als een daad van de moslimgemeenschap, noch een daad vanuit Islam als religie zijnde. Het gevolg is dat de media en de Franse autoriteiten, woede en haat tegen Islam en moslims hebben aangewakkerd. De relatie die zij met haar moslimminderheid had, welke al fragiel was, is onder nog meer druk komen te staan.

De antisemitismekaart is door de Franse autoriteiten dus succesvol gespeeld, zelfs al heeft zij hiervoor geen solide basis en is dit in contradictie ten aanzien van eerdere rapporten rondom antisemitisme. Zo viel te lezen in een publicatie van de overheid in 2017, opgesteld door het  “Israëlische” ministerie van Diaspora Zaken, dat het aantal antisemitische aanvallen in Frankrijk, tussen 2015 en 2016 gedaald is met 63,6 procent!

Antisemitisme is een probleem in Frankrijk; we moeten niet het grote aandeel dat Franse nationalisten en de rechtse politiek hebben rondom deze kwestie, vergeten. Het feit dat de politieke partijen La France Insoumise en Front National van Marine Le Pen, partijen uit respectievelijk extreemlinkse en extreemrechtse hoek, niet welkom waren bij de mars, is een indicatie van de sentimenten van de Franse bevolking jegens de Joden. De voorzitter van het CRIF, Francis Kalifat zei dan ook het volgende: “De grote aantallen antisemieten bij zowel extreemlinks als extreemrechts, hebben ertoe geleid dat de komst van deze partijen (bij de mars) onacceptabel was.”.

Dus het linken van antisemitisme, wat een bestaand probleem is in Frankrijk, aan Islam en moslims, is een sluwe poging om deze gevoelige sentimenten te legitimeren en verdere druk te zetten op de moslimgemeenschap, in de hoop hen te assimileren.

Tot nu toe heeft de zogenaamde “neutrale” houding van het secularisme jegens alle religies in de maatschappij, wederom bevestigd dat dit niets meer is dan een illusie zonder enige realiteit. Dit terwijl haat en angst tegen Islam, categorisch wordt aangemoedigd en de aanvallen tegen moskeeën en moslims in Frankrijk, toenemen. De Franse overheid spendeert €100 miljoen aan het bestrijden van racisme en in het bijzonder, antisemitisme, waardoor Joodse winkels, scholen en synagogen worden beveiligd.

Daarnaast was het ook geen verrassing dat de hoofdeis uit het manifest, gericht was op moslimtheologen, waarbij van hen wordt geëist dat zij de betekenissen van de teksten in de Koran en Ahadith rondom geweld, moeten veranderen conform hun kwade verlangens. Een “Franse” Islam wordt sterk aangemoedigd en gepromoot. Niet door ideeën te weerleggen met andere ideeën, maar door gebruik te maken van repressie, angst en verdraaiingen.

De wieg van het liberale secularisme, die ooit denkers en intellectuelen voortbracht (die in staat waren de massa te beïnvloeden met hun intellectuele raamwerken over hun nieuwe geadopteerde wereldvisie), heeft redenatie gelaten voor wat het is en is teruggevallen op het gebruik van sluwe manipulatie om minderheden te onderdrukken.

Secularisme is dood; dat is duidelijk. Niet alleen voor de moslims die erdoor onderdrukt worden, maar ook de denkers en intellectuelen die er niet langer in geloven.

قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ

“De vijandschap is via hun monden zichtbaar geworden, en wat hun borsten verbergen is nog erger.” [VBK Soera Alie-Imraan, vers 118]

Geschreven voor het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir (door Okay Pala)

Mediavertegenwoordiger van Hizb ut Tahrir Nederland



We moeten af van deze verslagen mentaliteit

 

Centraal 
Media Bureau

   
H. 28 Ramadan I 1438 Nummer: M1438
M. 23-06-2017

We moeten af van deze verslagen mentaliteit

Nieuws
 
BERLIJN – Binnen het rode bakstenen gebouw dat nu de nieuwste en misschien wel de meest ongewone moskee van de Duitse hoofdstad herbergt, roept Seyran Ates op tot een feministische revolutie van het moslimgeloof. 
 
"Allahoe Akbar," scandeerde een vrouwelijke stem, die de Arabische woorden uitte "God is de grootste," terwijl een vrouw met tweekleurig haar de oproep tot het gebed deed voor moslims. Bij deze zoveelste grote breuk met tradities gaven mannen en vrouwen -die normaal gesproken tijdens het gebed gescheiden zitten - gehoor aan de oproep, door zij aan zij te zitten op de vloerbedekking. 
 
Ates, die zichzelf heeft uitgeroepen tot moslimfeministe en stichter van de nieuwe moskee, stapte vervolgens op het roomkleurige tapijt en leverde een roerende preek. Twee imams - een vrouw en een man - wisselden elkaar later af in het leiden van het vrijdagsgebed in het Arabisch. (Bron: washingtonpost)
 
Commentaar
 
Hoewel termen als "progressief", "feministisch" en "revolutie" zijn gebruikt om de bovengenoemde ontwikkelingen rondom deze "ongewone moskee" te omschrijven, zijn dit soort pogingen om islam te veranderen niet iets nieuws of revolutionair. Zij zijn eigenlijk onderdeel van een lange geschiedenis van pogingen om islam te veranderen.
 
Wat we eigenlijk in deze moskee in Berlijn zien, zijn corrupte mensen die proberen om moslims te misleiden, door belangrijke islamitische concepten te verdraaien, allemaal onder het mom van hervorming. Zij misleiden moslims door de term "hervorming" op dezelfde manier te gebruiken als de term "idjtihad''.
 
Idjtihad is de islamitische term, om het proces te beschrijven van de uiterste inspanning om het wetsoordeel van Allah te extraheren uit de bronnen van de sjari'a. Dit geschiedt binnen een onderwerp waar ruimte is voor meningsverschil. 'Hervorming' betekent daarentegen dat islamitische kernprincipes worden veranderd, door veranderingen in islamitische concepten aan te brengen, waar meningsverschil niet toegestaan is.
 
Wanneer we dit belangrijke onderwerp in verband brengen met bovenstaand artikel, zien wij dat “hervorming” in dit geval eigenlijk het aanpassen is aan de grillen van ieder individu. In dit geval de grillen van Seyran Ates, die zich in “gewone moskeeën gediscrimineerd voelde, omdat zij in lelijke ruimtes achterin moest bidden”. Dus in plaats van het veranderen van de vrouwelijke gebedsruimtes, besloot zij om veranderingen aan te brengen aan de islamitische wetgeving. 
 
"Hervormers" trachten islam te veranderen of te "hervormen", door islam aan te passen aan hun eigen realiteit. Een realiteit die vaak is beïnvloed door het idee, dat de mens een rol moet spelen op het gebied van wetgeving. We zien dit in het bovenstaande artikel, waarin Ates zegt: "De bedoeling is om de liberale islam een heilige ruimte te geven." Dit idee van een liberale islam is absoluut in strijd met het islamitische concept, dat Allah de enige wetgever is. Het is ook in strijd met het idee dat islam en de islamitische sjari'a altijd en overal toepasbaar zijn en gedetailleerde oplossingen bieden voor iedere aangelegenheid.
 
Dus moslims zouden niet moeten zoeken naar antwoorden op problemen waarmee zij geconfronteerd worden in bronnen buiten islam. Wij moslims zouden ons uiterste best moeten doen om onze medemoslims eraan te herinneren dat de islam een alomvattende dien is, die in staat is om oplossingen te bieden in alle facetten van het leven. We moeten af van deze verslagen mentaliteit, die sommige leden van onze Oemma heeft geïnfecteerd. En wij moeten hen herinneren aan hetgeen Allah (swt) ons zegt, toen Hij (swt) het volgende zei:
 
(مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ)
 
"Wij hebben in het boek niets veronachtzaamd." [VBK, Soera Al-An-am, vers 38]
 
We moeten alle moslims aanmoedigen om islam op de juiste wijze te bestuderen. Een manier die is gebaseerd op onderzoek, diepgaand denken en analyse zoals Allah (swt) heeft bevolen. Dan zal het effectieve resultaten opleveren. En alleen dan zullen moslims zich in ideologische mensen veranderen, die in staat zijn om op een onderscheidende manier te kunnen denken. Enkel dan zullen wij af zijn van deze verslagen mentaliteit, waaraan mevrouw Ates en haar aanhangers lijken te lijden.
 
(إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ)
 
"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben," [ VBK, Soera Ali Imran, vers 190]
 
Geschreven voor het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir door Yasmin Malik

Lid van het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir

De strijd om Mosul

 

Centraal 
Media Bureau

   
H. 26 Sjawwaal 1438 Nummer: M1438
M. 20-07-2017


Nieuws en Commentaar

Nieuws: 

Op 9 juli verklaarde de Iraakse premier Haider Al-Abadi, de overwinning in Mosul, nadat de stad eindelijk was heroverd op IS. Slechts drie jaar geleden, in juni 2014, veroverden ongeveer 1500 ISIS-strijders de tweede stad van Irak, nadat het leger dat meer dan twintig keer zo groot was qua omvang, zich overgaf. Kort daarna kondigde ISIS-woordvoerder Abu Mohammed al-Adnani de oprichting van een Khilafah aan. In juli 2014 verzorgde Abu Bakr al-Baghdadi een overwinningstoespraak, vanuit de al-Nuri moskee in Mosul. De strijd om Mosul wordt gepresenteerd als een significante mijlpaal voor Irak en de internationale (westerse) coalitie, maar in werkelijkheid betekent dit niet het einde.

Commentaar: 

Duizenden burgers zijn omgekomen en bijna een miljoen inwoners zijn gevlucht. Mosul is na een onstuimige campagne verwoest en gereduceerd tot ruïnes, waaronder de oude al-Nuri moskee en de beroemde minaret. Ondanks het feit dat ISIS-troepen slechts tussen de 10.000-15.000 leden omvatten, heeft het bijna negen maanden geduurd, voordat ze in de stad konden worden verslagen. En dat terwijl er een grootschalige operatie werd uitgevoerd, waarbij meer dan 100.000 Iraakse troepen betrokken waren. Daarnaast was de federale politie betrokken, evenals diverse milities en Iraakse veiligheidstroepen, die veel groter in aantal waren dan ISIS en gesteund werden door de VS. Het feit dat ISIS desondanks in staat bleek om zo lang te overleven, onthult de werkelijke capaciteiten van de Iraakse troepen.

De stad die Iraakse troepen hebben teruggewonnen is verwoest. De stad ligt in puin en de bewoners van Mosul, die het hebben overleefd, hebben geen vertrouwen meer in de Iraakse centrale regering, noch in ISIS. De realiteit is dat een sjiitische militaire macht, een stad met een soennitische meerderheid heeft overgenomen. De bevolking vertrouwt de centrale regering net zomin, als dat ze de door Iran gesteunde sjiitische milities vertrouwt, die rond Mosul opereren. Dit is de bevrijding die aan de inwoners van Mosul wordt gepresenteerd. Op deze manier blijven de fundamentele problemen in Irak onopgelost.

De VS beoogde vanaf het begin Irak te domineren, door de facto een etnische verdeling van het land in drie autonome gebieden na te streven. Respectievelijk een gebied voor soennieten, Koerden en sjiieten. Deze verdeling vormt de kern van alle problemen. Het (democratische) parlement en de wetgevende vergadering (assemblee), welke de VS heeft opgezet in Irak, heeft de natie tot een fractionele staat gemaakt, waarbij eeuwigdurende interne conflicten van permanente duur zijn.

De rol van Iran is nu geïnstitutionaliseerd in Irak. Toen de campagne van de VS in 2005 werd ontsierd door een opstand (en het proces van het oprichten van een politiek systeem voor het land van start ging), liet Iran het na om de VS verder dood te laten bloeden. Het koos er echter voor om diens loyalisten aan te laten sluiten bij de VS en de opstand te beëindigen.

Mahmoud Ahmadinejad bevestigde dit in een interview met de New York Times, tijdens zijn bezoek aan de ‘United Nations Summit’ in september 2008. Hij zei het volgende: ‘’Iran heeft inzake de kwestie van Afghanistan samengewerkt met de Verenigde Staten… en ons land heeft steun verleend aan de VS, bij het herstellen van de veiligheid en stabiliteit in Irak.’’

De VS is er door steekpenningen, beloningen en overheidsposities te beloven, in geslaagd om met veel sjiitische facties te coöpereren, teneinde het geweld op te geven en deel te nemen aan de Amerikaanse politieke opzet.  De rol van Iran werd destijds uiteengezet door een Iraakse ambtenaar: ‘’Er bestaat geen twijfel over het feit, dat de Iraniërs onlangs invloed hebben uitgeoefend op Jaish-i-Mahdi, om diens activiteiten in Irak te beperken.’’  

Ondanks alle retoriek tegen Iran vanuit Washington, in de strijd om Irak tegen ISIS, heeft de Quds-leider, generaal-majoor Qasem Soleimani, rechtstreeks (ter plaatse) leiding gegeven aan de strijdkrachten. Hierbij kon hij rekenen op luchtsteun van Amerikaanse troepen, om het regime in Bagdad overeind te houden.  

Geschreven voor het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir 

Adnan Khan

 

 

De Arabische taal is de verbinding tussen de Oemma en haar Dien

 

Centraal Media Bureau

   
H. 01 Sja'baan 1438    

M. 28-04-2017

                                                                         Nieuws en Commentaar

Nieuws: 

"In verschillende West-Europese landen willen sommige politici, imams dwingen om preken enkel in de officiële taal te houden: in Duitsland zouden imams in het Duits moeten spreken; in Italië, in het Italiaans; in Groot-Brittannië, in het Engels; in Frankrijk, in het Frans.

Om deze eis te rechtvaardigen, worden twee redenen aangehaald. Sommigen zeggen dat het zal fungeren als een strategie ter bestrijding van terrorisme. Anderen zeggen dat het de sociale integratie van moslims zal bevorderen. Enkelen doen een beroep op beide lijnen van redenatie.” (Bron: theatlantic.com)

Commentaar: 

Wanneer nader wordt gekeken naar de gegeven motieven, waarom de taal van de wekelijkse preek, de khoetba, zou moeten worden veranderd van de Arabische taal naar het Frans, Italiaans, Duits of Engels, zien we dat verschillende overheden met de volgende punten zijn gekomen.

In Groot-Brittannië zei een hooggeplaatste overheidsbron: "Als imams spreken in een andere taal, maakt dat het veel moeilijker om te weten of radicalisering plaatsvindt." En de plaatsvervangende Duitse minister van Financiën, Jens Spahn, heeft afgelopen maand opgeroepen tot een 'Islamwet', die ervoor zou moeten zorgen dat de preken van imams 'transparant' worden. Opdat de autoriteiten ‘weten, wat plaatsvindt binnen de moskeeën'. Hij beargumenteert dat imams hun preken in het Duits zouden moeten verzorgen.

Ook de Franse politicus, Marine Le Pen, claimde in 2014, "Het is niet moeilijk om te eisen dat de preken in Frankrijk in het Frans worden verzorgd. Dat zou het ook veel makkelijker maken te rapporteren welke onderwerpen behandeld worden. "

Moslims die in Europa wonen, moeten beseffen dat de gegeven argumenten oppervlakkig zijn en gemakkelijk kunnen worden weerlegd. Zij zouden ook moeten begrijpen, dat er eigenlijk een heel sinister plan achter deze veranderingen schuilt.

Oppervlakkig, omdat de moslimgemeenschap weet dat de regeringen "waarnemers" stuurt naar moskeeën, die zogenaamde “radicale boodschappen” predikt te rapporteren. Het voorkomen dat de khoetba in het Arabisch wordt gehouden, zal geen extra informatie opleveren.

Ook het argument dat gebruikt wordt, dat het geven van de khoetba in de officiële landstaal, in plaats van in het Arabisch de sociale integratie zou bevorderen is onjuist, wanneer gerealiseerd wordt dat de vaardigheid om een tweede taal te spreken, nooit gezien kan worden als een belemmering voor het bereiken van sociale integratie. Bovendien, zal een wekelijkse preek, die niet meer dan twee uur duurt, werkelijk integratie tegengaan als het in de Arabische taal wordt gegeven?

Dus wat is het werkelijke sinistere plan achter het idee, dat preken in het Arabisch geen doorgang mogen vinden? Het Westen heeft begrepen dat de Arabische taal, de verbinding is tussen de Oemma en haar Dien. Het is de taal van de Koran en de Soenna. Wanneer de kennis van de Arabische taal verzwakt, dan zal het vermogen om de Koran en Soenna te begrijpen verzwakken en daarmee verzwakt ook de mogelijkheid om de regelgeving van Islam te begrijpen. Wanneer het afleiden van de regels van Islam verloren gaat, zal ook de mogelijkheid om weer als een compleet systeem te herrijzen verloren gaan. Daarom is het bovenstaande plan, om de taal van de preek te veranderen, onderdeel van een veel grotere campagne, die al vele jaren geleden is begonnen, met als enige doel de band te verstoren tussen de moslims en de Arabische taal en daarmee de moslims te verwijderen van Islam.

De Oemma in Europa moet kritisch zijn, wanneer zij kijkt naar de veranderingen die de regeringen opleggen met betrekking tot hun Dien. Ze moeten nadenken over de gevolgen die deze veranderingen kunnen hebben op de toekomst van hun Dien, door de geschiedenis van hun Dien te bestuderen. Zij zullen dan zien, dat de Arabische taal altijd door de koeffar is aangevallen, omdat deze belangrijk is om de Dien goed te begrijpen. Dit is de reden waarom de moslimnatie al haar energie moet investeren, om de Arabische taal opnieuw een centraal aspect te doen laten zijn in haar leven en dat van de toekomstige generaties. Alles wat dit in de weg staat, moet gezamenlijk door de Oemma worden aangepakt.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

"Wij hebben het als een Arabische Koran neergezonden. Hopelijk zullen jullie begrijpen." [VBK Soera Yoesoef, vers 2]

Geschreven voor het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir door Yasmin Malik

Lid van de Vrouwenafdeling binnen het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir

 

 

 

Lokale initiatieven

Algemeen

Amerika, Europa & Australië

Midden-Oosten & Noord Afrika

Azië