TwitterFacebookGoogle+    A+A  A-                                                                                                                                                                                                                        Contact - Links - Persmap      

Menu

Aan wie wordt zakaat betaald in de afwezigheid van een Islamitische staat?

Bismillaah ar Rahmaan ar Rahiem

 

Vraag:

Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh onze Sheikh, er is een meningsverschil.

Aan wie Zakaat betaald moet worden? Is dit de overheid terwijl het bekend is dat zij de zakaat niet toewijzen aan diegenen aan wie het toegewezen moet worden, dat het niet gedistribueerd wordt aan de armen (al Foeqaraa’) en de behoeftigen (al Masaakien)? Verduidelijk dit alstublieft middels bewijzen. Jazak Allah Khair. Jullie broer Moehammad Aadil Djamiel.

 

Antwoord:

Wa aleikum assalam wa rahmatullahi wa baraktuh.

 

Wat betreft zakaat dit wordt in Islam als volgt uitgevoerd:

 

  1. Het is toegestaan dat zakaat van goud of zilver (geld) gegeven wordt aan de verantwoordelijke voor zakaat in de staat, deze zorgt dat het bij de begunstigden terechtkomt. Het is ook toegestaan voor de zakaat betalers om de zakaat te geven aan de acht begunstigden die benoemd worden in het volgende vers:

     (إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ)

“Waarlijk de sadaqat zijn (enkel) voor de armen, de behoeftigen, degene die voor dit werk zijn ingezet, degene van wie de harten verzoend moeten worden, slaven, schuldenaren, degene die op de weg van Allah zijn en de reizigers.” (VK soera at Tawba, aaja 60)

  1. Zakaat van het vee, gewassen en fruit wordt gegeven aan de verantwoordelijke voor zakaat in de staat, deze zorgt dat het bij de begunstigden terechtkomt. Het is niet toegestaan om deze zakaat aan de begunstigden te leveren buiten de staat om.
  2. Maar dit alles is het geval wanneer de Islamitische Staat bestaat. Wanneer Allah de Oemma bevrijd van de ellende en haar doet overwinnen door de totstandkoming van de rechtgeleide Khilafah. Dan is het verplicht de zakaat van het vee, gewassen en fruit verplicht te geven via de Staat en niet via individuen. Terwijl het toegestaan is de zakaat van goud en zilver (geld) alsook handel te geven via de Staat of direct aan haar begunstigden.
  3. Nu er geen Khilafah Staat is welke de allocatie zoals beschreven in de sjarie’a toepast, dienen individuen zakaat te betalen van hun eigen bezit of het nu vee, gewassen, handel of goud en zilver (geld) is. De individuen leveren deze direct aan de begunstigden in overeenstemming met de wijze van toewijzen zoals beschreven is in de sjarie’a en ze moeten hier zeker van zijn. En Allah is de Walie van succes.

In het boek “Fondsen in de Khilafah Staat” staat beschreven, onder de paragraaf “Zakaat betalen aan de Khalifah”, p 170 (Arabische editie): “Zakaat wordt betaald, of dit nu vee, gewassen en fruit, geld of handelsgoed is, aan de Khalifah of zijn vertegenwoordigers zoals de Woelaat (gouverneurs) of ‘Oemaal (een regeerfunctie onder de Walie) of eenieder die hij toewijst als zijnde incasseerder (soe’at) en werknemers (‘Amilien) over de Sadaqat. Allah (swt) zei:

(خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ)

 “Neem Sadaqah van hun bezit om hen daarmee te reinigen en te zuiveren en bidt voor hen. Waarlijk jouw gebed is vrede voor hen” (VBK soera at Tawba, aaja 103)

Allah (swt) verplicht Zijn Boodschapper (saw) in deze aaja om sadaqah te nemen van bezitters van rijkdom en de Boodschapper (saw) stelde gouverneurs, werkers en incasseerders in dienst om de sadaqah te nemen van de bezitters van hun bezit. Zoals hij ook Choerraas aanstelde, individuen die een schatting maakte van de oogst van de palmbomen en de druiven. In de tijd van de Profeet (saw) betaalden de mensen zakaat aan hem of aan deze gouverneurs, werkers en incasseerders welke hij had aangesteld over de sadaqah.

Er zijn een aantal overleveringen van de Sahaabah en de Tabie’ien die het eenieder toestaan zakaat persoonlijk te geven aan de rechtmatige eigenaren met betrekking tot geld. Het is overgeleverd door Aboe ‘Oebayd dat Kaysan naar ‘Oemar kwam met 200 Dirham als sadaqah.

Hij zei tegen hem:

يا أمير المؤمنين، هذه زكاة مالي

 “O Amier al-Moe’minien, dit is de zakaat van mijn bezit”

 Dus ‘Oemar zei tegen hem:

 فاذهب بها أنت فاقسمها

 “Ga en distribueer het zelf.”

 

Het is ook overgeleverd door Aboe ‘Oebayd van ibn ‘Abbsas dat hij zei:

إذا وضعتها أنت في مواضعها، ولم تَعُدَّ منها أحداً تَعُولُه شيئاً، فلا بأس

 “Er is geen probleem als je het in zijn plaats zet (m.a.w. ervoor zorgt dat het terecht komt bij de rechtmatige eigenaren) en het niet geeft aan iemand die jij onderhoudt.”

 

Ook de uitspraak van Ibraham en Al Hassan is overgeleverd waarin zei zeiden:

ضعها مواضعها، وأَخْفِها

 “Distribueer het en verberg het.”

Dit is in relatie tot geld. Wat betreft vee, gewassen en fruit, deze moeten betaald worden aan de Khalifah of degene die hij heeft aangesteld. Dit omdat Aboe Bakr vocht met diegenen die de Zakaat ontkende toen zij het weigerden te betalen aan de gouverneurs en de zakaat incasseerders.


Hij zei:

والله لو منعوني عناقاً كانوا يؤدونه إلى رسول الله لقاتلتهم عليه

 “Bij Allah, als zij mij één baby-geit (‘oenaq) ontzeggen die ze voorheen aan de Boodschapper van Allah gaven, zal ik hen hierom bevechten.” Boekharie en Moeslim, van Aboe Hoeraira.

 

Jullie broeder

Ata Bin Khalil Abu Al-Rashtah

 

22 Ramadan 1438H

17-06-2017M

Lokale initiatieven

Algemeen

Amerika, Europa & Australië

Midden-Oosten & Noord Afrika

Azië